A magyar hatályos Versenytörvény ismertetésének célja tájékoztatás nyújtása
a piac szereplői számára, akik a gazdasági élet bármelyik területén akár
termelő, akár szolgáltató, akár fogyasztói oldalon vesznek részt a kereskedelmi
folyamatban. A törvény, mely funkciójánál fogva védi a gazdasági versenyhez
fűződő közérdeket, a versenytársak és a fogyasztók érdekeit, rugalmasan
alkalmazkodik a gazdasági viszonyok gyors és kisebb-nagyobb változásaihoz.
A hazai gazdasági élet tapasztalatai azt mutatják, versenytörvényünk képes
arra, hogy a tömegesen piacra lépő új vállalkozásokat védje, a piac szereplőinek
viselkedéséhez normákat és irányt adjon és az esetleges változásokat a
törvény újabb módosításai nélkül is, kellőképpen szolgálja.
Versenyjogunk fontos ismérve, hogy az Európai Közösség versenyjogszabályaival
harmonizál, mely nem csak azt a célt szolgálja, hogy megfeleljünk az Európai
Közösség elvárásainak, hanem azt is, hogy az európai piac többi szereplőivel
azonos versenyhelyzetet teremtsünk a magyar vállalkozók és fogyasztók
számára.
A Versenytörvény hatálya
A tárgyi és személyi hatály vonatkozásában
a Versenytörvény igen szélesen határozza meg a definíciót. A célja ezzel
az általános megfogalmazással, hogy valamely tisztességtelen vagy versenykorlátozó
piaci magatartás tanúsítója vagy összefonódás résztvevője ne kerülhesse
el a jogkövetkezéményeket.
A személyi hatály tehát kiterjed minden magánszemélyre vagy minden szervezetre,
aki vagy amely piaci magatartást tanúsít vagy tanúsíthat. A törvény ugyan
vállalkozásnak minősíti a szóban forgó piaci szereplőket, de egységes
a jogszabály szelleméből az a meghatározás, hogy ezt a fogalmat a legszélesebben
kell értelmezni.
Ezért a vállalkozások alatt kell érteni pl. az egyéni vállalkozótól kezdve
a multinacionális cégekig egészen a különböző érdekvédelmi kamarákig mindenkit,
aki a piac bármelyik szegmensében jelen van.
A tárgyi hatály vonatkozásában a törvényben meghatározott magatartások
és cselekmények azok, amelyek megvalósulása esetén a versenytörvény rendelkezéseit
kell alkalmazni.
Mi értünk a tisztességtelen verseny
általános tilalmán?
Versenytörvényünk generál klauzulája az
általános tilalmat a tisztességtelen verseny tilalmára szűkíti. A jogszabályban
részletesen megfogalmazott tilos magatartásokon túl ugyanis a piacon sok
olyan egyéb magatartási forma is jelentkezhet, melynek megítélését az
adott gazdasági környezet teszi tisztességtelenné. Ezt részletesen előre
látni és minősíteni nem lehet, ezért helyezett a jogszabályalkotó az egyes
tilalmak fölé egy rendkívüli, általános megfogalmazást, mely a konkrét
törvényi tilalmak hiányában is lehetőséget biztosít a sérelmes magatartás
ellen a fellépésre.
Mikor követ el valaki hírnévrontást?
Hírnévrontást követ el, aki más hitelképességét
sértő vagy veszélyeztető magatartást tanúsít. A hitelképesség vizsgálata
alatt nem a pénzügyi értelmezést, hanem a szó általános köznapi értelmezését
kell alapul venni, mely lényegében az üzleti megbízhatóságot jelenti.
Mik az üzleti titoksértés esetei?
A versenytörvény tiltja az üzleti titok
tisztességtelen módon való megszerzését, felhasználását, közzétételét
vagy nyilvánosságra hozatalát. Döntő tényező, hogy az üzleti titok a jogosult
hozzájárulása nélküli felhasználása időkorlát nélkül törvénybe ütközik.
A titoktartási kötelezettség tehát nem csak az üzleti kapcsolat fennállása
alatt, hanem azt követően is fennmarad mindaddig, amíg a „titokgazdának”
érdeke fűződik hozzá. A titok fogalmába tartozik minden információ, megoldás,
adat, függetlenül attól, hogy áll-e iparjogvédelmi oltalom alatt avagy
nem.
A bojkott fogalma
A piaci viszonyok megzavarásának sajátos
formája amikor valaki olyan magatartást tanúsít, vagy olyan felhívást
intéz valakihez, mely harmadik személlyel fennálló gazdasági kapcsolat
felbontására vagy a kapcsolat létrejöttének megakadályozására irányul.
Fontos kiemelni, hogy ez a felhívás vagy ajánlkozás csak akkor ütközik
a versenytörvény előírásaiba, ha ez tisztességtelen módon történik. A
szabad verseny ugyanis nem tiltja meg azt, ha valaki az üzleti tisztesség
követelményeibe nem ütköző módon megkísérli annak elérését, hogy egy megrendelő
harmadik személy helyett vele szerződjön.
A versenyjogi fellépés az utánzókkal
szemben
Az iparjogvédelemből ismert szabadalombitorlás,
védjegybitorlás, használati mintaoltalom bitorláshoz legközelebb álló
törvényi védelmet a versenyjognak az utánzást tiltó rendelkezései tartalmazzák.
A szolgai utánzás tilalmának lényege ugyanis a versenytárs reputációjának
csorbításával, illetve a goodwill mögött álló ráfordítások jogtalan elsajátításával
szembeni védelem. A törvényi tilalom gyakorlati jelentőségét az adja,
hogy a versenyjogi védelem akkor is fennáll, hogyha a jellegzetes külsővel,
csomagolással vagy megjelöléssel, illetőleg elnevezéssel rendelkező áru
nem áll iparjogvédelmi oltalom alatt. A versenyjog eszközeivel lehet tehát
fellépni az iparvédelmi jogok megadását (pl. a megjelölés védjegykénti
lajstromozását) megelőző időszakban, illetőleg az iparjogvédelmi oltalom
körében biztosított jogkövetkezmények mellett (párhuzamosan).
Az utánzás tilalma nem függ magának az árunak tartalmi és minőségi ismérveitől,
csupán annak van jelentősége, hogy az árujelző vagy az árukülső a fogyasztók
körében már ismertségre tett-e szert és ennek alapján fűződik-e hozzá
olyan fogyasztói megítélése, melynek kihasználásával a versenytárs érdekeit
sérti. Az utánzási tényállás fontos eleme továbbá, hogy a törvény nem
írja elő kötelező jelleggel, hogy a fogyasztók az árut összetévesztik,
elégséges az a veszély, hogy a fogyasztók nem tudják kellőképpen az árut
a versenytárs árujától megkülönböztetni.
A fogyasztói döntésekl tisztességtelen
befolyásolásának tilalma alatt nevesített esetek
A versenytörvény célja a fogyasztói döntési
szabadság védelme, az azt sértő versenytorzítások megakadályozása. Eszerint
tehát megtévesztésnek számít nem csak a fogyasztó részére adott hamis
információ, hanem a fogyasztó döntését hátrányosan befolyásoló jelentős
tény vagy körülmény elhallgatása is.
A fentiek alapján a fogyasztók megtévesztésének minősül különösen, ha:
- az áru ára, lényeges tulajdonsága – így különösen összetétele, használata,
az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá
az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében
valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak,
az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el vagy az áru lényeges
tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást
adnak;
- elhallgatják azt, hogy az áru nem felel meg a jogszabályi előírásoknak
vagy az áruval szemben támasztott szokásos követelményeknek, továbbá,
hogy annak felhasználása a szokásostól lényegesen eltérő feltételek megvalósítását
igényli;
- az áru értékesítésével, forgalmazásával összefüggő, a fogyasztó döntését
befolyásoló körülményekről – így különösen a forgalmazási módról, a fizetési
feltételekről, a kapcsolódó ajándékokról, az engedményekről, a nyerési
esélyről – megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak;
- különösen előnyös vásárlás hamis látszatát keltik.
Horizontális és vertikális kartell
A kartellek általános fogalmát a jogszabály
nem definiálja, de a nemzetközi versenyjoggal összhangban kartellok alatt
a versenykorlátozó hatású megállapodásokat értjük.
Vertikális kartellről akkor van szó, ha a megállapodást a piaci rendszer
különböző szintjén elhelyezkedő és a forgalmi folyamat különböző szakaszaiban
résztvevő vállalkozások kötik. A vertikális kapcsolatoknak azonban szükségszerű
velejárója lehet olyan bizonyos mértékű korlátozás, mely a piac nélkülözhetetlen
eleme. Ez alól a tilalom alól tehát a megállapodások egyes csoportjait
a jogszabály mentesíti (egyedi mentesítés, csoport-mentesítés).
A horizontális kartell alatt olyan megállapodást értünk, ahol a versenytársak
piaci lépéseiket összehangolják. Ebben az esetben a piac szereplői a gazdasági
folyamat azonos szintjén helyezkednek el és összehangolt magatartásukkal,
döntéseikkel befolyásolhatják a piac természetes működését.
Melyek a legjelentősebb kartell-tilalmak?
Ez a tilalom vonatkozik különösen:
- a vételi vagy az eladási árak, valamint az egyéb üzleti feltételek közvetlen
vagy közvetett meghatározására;
- az előállítás, a forgalmazás, a műszaki fejlesztés vagy a befektetés
korlátozására vagy ellenőrzés alatt tartására;
- a beszerzési források felosztására, illetve a közülük való választás
lehetőségének korlátozására, valamint a fogyasztók meghatározott körének
valamely áru beszerzéséből történő kizárására;
- a piac felosztására, az értékesítésből történő kizárásra, az értékesítési
lehetőségek közötti választás korlátozására;
- a versenytársak közötti, a versenyeztetéssel kapcsolatos összejátszásra;
- a piacra lépés akadályozására;
- arra az esetre, ha azonos értékű vagy jellegű ügyletek tekintetében
az üzletfeleket megkülönböztetik, ideértve olyan árak, fizetési határidők,
megkülönböztető eladási vagy vételi feltételek vagy módszerek alkalmazását,
amelyek egyes üzletfeleknek hátrányt okoznak a versenyben;
- a szerződéskötés olyan kötelezettségek vállalásától történő függővé
tételére, amelyek természetüknél fogva, illetve a szokásos szerződési
gyakorlatra figyelemmel nem tartoznak a szerződés tárgyához.
Mit értünk a kartell-tilalomba ütköző
szerződések semmisségén?
Polgári Törvénykönyvünk a jogszabályba
ütköző szerződéseket a semmisség jogkövetkezményével sújtja. A kartell-tilalom
megszegésével kötött megállapodásokhoz is szükségszerű olyan súlyos szankciót
kötni, mely visszatartja a piac szereplőit a versenytörvényben előírt
szabályok megsértésétől. Jogszabályunk tehát a versenytörvénybe foglalt
egyéb jogkövetkezmények mellett és azokkal párhuzamosan a Polgári Törvénykönyvünkben
foglalt semmisséget is kilátásba helyezi azok számára, akik a kartell-tilalomba
ütköző megállapodásokat kötnek.
Ehhez kapcsolódik az a jogi lehetőség, hogy a Gazdasági Versenyhivataltól
lehet kérni annak megállapítását, hogy a tervezett megállapodás nem minősül
versenykorlátozónak és ezzel nem fog beleütközni a kartell-tilalom rendelkezéseibe.
Egyedi mentesítés esetén a Gazdasági Versenyhivatal olyan deklaratív jellegű
határozatot hoz, mely a megkötés időpontjára visszaható hatállyal érvényesnek
ismeri el a szerződést. Ha a Gazdasági Versenyhivatal a kérelmet elutasítja,
úgy a kartell-tilalom megszegésével kötött szerződés semmis és érvénytelen.
Kikre nem vonatkozik a kartell-tilalom?
Nem esik tilalom alá a megállapodás,
ha
a) csekély jelentőségű (bagatell kartell)
b) egymástól nem független vállalkozások között jön létre.
Csekély jelentőségű a megállapodás, ha a feleknek a piaci összforgalmon
belül az együttes részesedése nagyon alacsony. Ezt a jogszabály 10 %-ban
határozza meg.
Egymástól nem független vállalkozásoknak minősül az egy konszerhez tartozó
vállalkozások közötti összehangolt piaci magatartás. Ez a jogszabályi
rendelkezés elismeri a tulajdonos irányítási jogát és a gazdaságilag nem
önálló vállalkozásokat verseny szempontból egy gazdasági egységnek ismeri
el.
Mi tekintendő releváns piacnak?
Az érintett piacot a versenytörvény az
áru és a földrajzi terület figyelembevételével vizsgálja. Az áru szempontjából
érintett piac nem csak a megállapodás tárgyául szolgáló áru, hanem az
ésszerűen helyettesíthető árukat is magában foglalja. A helyettesíthetőségen
nem az egyszerű fizikai azonosságot kell érteni, hanem azt kell mérlegelni,
hogy a fogyasztó az adott körülmények között a szokásos áru helyett másik
árut be tud-e szerezni.
A földrajzilag releváns piac alatt az ország egész területét, de egyes
különleges áruk, illetőleg szolgáltatások tekintetében a részpiacot kell
a releváns piacnak tekinteni.
Mit értünk csoportmentesítés alatt?
A megállapodások meghatározott csoportja
külön jogszabályi rendezés alapján mentesül az általános kartell-tilalom
alól. Ennek célja, hogy a gyakorlatban pozitív hatások elérésére alkalmas
megállapodások, az ésszerű gazdálkodás alapján létrejövő szerződések kivételes
jogi elbánásban részesüljenek. Ennek lényege, hogy ne kelljen a megállapodások
jogszerűségét és a gazdasági fejlődés elősegítését egyedi kérelmekkel
igazolni, hanem legyenek a jogszabály-alkotók által is elismert olyan
szerződési körök, melyek külön jogszabályban (Magyarországon kormányrendeletekben)
előírt feltételek megtartása esetén mentesülhetnek a versenytörvény szankcióitól.
(Vö: A csoportmentesítési rendeletek felsorolását a „jogszabálymutató”-val.)
Mit értünk gazdasági erőfölényen?
Gazdasági erőfölényben van a piacon,
- akinek az áruját ésszerűen helyettesíthető áruval nem vagy csak igen
nagy nehézségek árán lehet beszerezni;
- olyan áru megrendelője, amely árut másnak nem vagy csak számottevően
kedvezőtlenebb feltételekkel lehet értékesíteni;
- aki a gazdasági tevékenységét a piac többi résztvevőjétől nagy mértékben
függetlenül folytathatja.
Mikor beszélünk gazdasági erőfölénnyel
való visszaélésről?
Az a vállalkozó, aki gazdasági erőfölényben
van az érintett piacon és ezzel az erőfölényével visszaél, mint pl.:
- az üzleti kapcsolataiban tisztességtelen vételi vagy eladási árakat
diktál, indokolatlan előnyt köt ki vagy hátrányos feltételek elfogadását
írja elő;
- termelést, forgalmazást vagy a műszaki fejlődést a fogyasztók kárára
korlátozza;
- indokolatlanul elzárkózik a szerződéskötéstől vagy a szerződéses kapcsolat
fenntartásától;
- a másik fél gazdasági döntéseit előnyszerzések céljából befolyásolja;
- árut a forgalomból versenyhátrány okozására alkalmas módon kivon vagy
visszatart abból a célból, hogy áremelést megelőzzön vagy előidézzen;
- áru szolgáltatását más áru szolgáltatásához köti; ha az nem tartozik
a szerződés tárgyához;
- azonos értékű vagy jellegű ügyleteknél a szerződéses partnerei között
megkülönböztetést alkalmaz;
- ún. „felfaló”, azaz túlzottan alacsony árat alkalmaz annak érdekében,
hogy az érintett piacról versenytársát kiszorítsa vagy a piacra lépését
megakadályozza.
Mikor jön létre a vállalkozások koncentrációja?
A vállalkozások összefonódásának ellenőrzése
abból a célból történik, hogy a verseny a tőkekoncentráció ellenére megmaradjon.
A koncentráció csoportjai:
1. A klasszikus fúzió, melynek során a piaci szereplők száma csökken:
- a vállalkozások egybeolvadása;
- a vállalkozás valamely része válik a vállalkozástól független másik
vállalkozás részévé;
2. A vállalkozás feletti irányítás megszerzése
Ebben az esetben a piaci szereplők száma változatlan, de más piaci szereplő
irányítása alá kerülő vállalkozás elveszti üzletpolitikai önállóságát.
- A közös vállalat létrejötte, melynek eredményeként az érintett piacon
új szereplő lép fel, de ez lényegében megfelel a korábbi kettő vagy több
vállalkozás által alapított új vállalkozásnak.
Fontos megjegyezni, hogy a Versenyhivatal ellenőrzése alá csak a korábban
egymástól független vállalkozások kerülhetnek, mely azt jelenti, hogy
olyan vállalatcsoporthoz tartozó vállalatok, amelyek között szoros gazdasági
kapcsolat van, pl. anyavállalat-leányvállalat, összeolvadása vagy beolvadása,
nem tekinthető versenyjogi szempontból koncentrációnak.
Ugyanígy nem tartoznak a tőkekoncentráció ellenőrzése alá az átmeneti
jellegű tulajdonlást biztosító szerződések, mint pl. a továbbértékesítési
céllal történő vagyonszerzés vagy befektetési társaságok vásárlásai.
A szerződések érvényessége tőkekoncentráció
esetén
Abban az esetben, ha a tőkekoncentrációban
részt vevő vállalkozások a versenytörvényben megjelölt engedélykérési
küszöbszámokat elérik, a szerződés csak akkor érvényes, ha ehhez a Gazdasági
Versenyhivatal az írásbeli engedélyét megadta.
A versenytörvény meghatározza azokat a feltételeket, melyek teljesülése
esetén az engedélyt meg kell adni, illetve amely esetben az összefonódás
megtiltható.
Hatáskör és illetékesség versenyjogi
ügyekben
A versenyjogi ügyek közül a tisztességtelen
verseny tilalmába ütköző magatartások esetében (Versenytörvény 2-7. §)
a megyei (Fővárosi Bíróság) bíróságoknak van hatásköre.
A Gazdasági Versenyhivatal jár el minden olyan verseny-felügyeleti eljárásban,
amely nem tartozik a bíróság hatáskörébe. A Gazdasági Versenyhivatal illetékessége
az ország egész területére kiterjed.
Ki az ügyfél a versenyhivatali eljárásban?
A törvény meghatározza az ügyfél fogalmát.
Alkotmányos elv, hogy mindenkinek meg kell adni a lehetőséget arra, hogy
részt vegyen olyan eljárásokban, amelyek jogaira és kötelezettségeire
kihatással lehetnek.
- A hivatalból indult eljárásban ügyfél az, akivel szemben az eljárást
megindították.
- Kérelemre indult eljárásokban az ügyfél a kérelmező, továbbá az, akire
a kérelem vonatkozik. (Ez utóbbi ügyfélstátusz olyanokra vonatkozik, akik
részesei a gazdasági versenyt korlátozó megállapodásnak. Ügyfél tehát
az is, aki maga nem nyújt be kérelmet, de a Versenyhivatal engedélye kihat
az ő vállalkozására is.
Fontos megjegyezni azt, hogy az a piaci szereplő, aki valamely jogellenes
magatartást sérelmez és a Gazdasági Versenyhivatalhoz bejelentéssel él,
nem válik ügyféllé. A verseny-felügyeleti eljárás ugyanis a piaci verseny
tisztaságában és szabadságában megtestesülő közérdeke védelmére hivatott,
így a bejelentői státusz nem jogosítja fel a sérelmet szenvedettet arra,
hogy ügyfél minőségében léphessen fel a piac másik szereplőjével szemben.
Az ügyfél jogai az eljárás során
Az ügyfelet és/vagy képviselőjét az eljárás
során bármikor megilleti az iratbetekintés joga, a másolat és feljegyzés
készítésének lehetősége. A korlátlan betekintési jognak azonban korlátját
képezi az egyéb résztvevők üzleti titkainak védelméhez fűződő jog. Az
eljárás egyéb résztvevői (tanú, szakértő, versenytárs) az üzleti titok
védelmére való hivatkozással kérheti, hogy a megadott adatokat vagy vallomását
tekintsék üzleti titoknak. A vizsgáló, illetőleg az eljáró versenytanács
a kérelemnek helyt adhat és azt az egész eljárás során külön kezeli.
Az ügyféltől eltérően az eljárás egyéb résztvevőit az iratbetekintés joga
nem illeti meg. Ezen érdekeltek csak a vizsgáló, illetőleg a versenytanács
engedélyével tekinthetik meg az ügy iratait akkor, ha igazolják, hogy
az iratok ismeretéhez jogos érdekük fűződik.
Milyen esetekben indít a Gazdasági
Versenyhivatal verseny-felügyeleti eljárást?
Versenyfelügyeleti eljárásnak kérelemből
vagy hivatalból van helye. Az eljárást a Gazdasági Versenyhivatala keretében
műlküdő quasi bírósági szerv, a Versenytanács folytatja le.
1. Kérelem alapján indul az eljárás, ha a kérelmező annek megállapítását
kéri, hogy
- szerződése nem minősül versenykorlátozó megállapodásnak;
- a megállapodás csekély jelentősége folytán vagy mivel az egymástól független
vállalkozások között jön létre, nem esik tilalom alá, illetőleg csoportmentesítés
alá tartozik;
- kéri a Versenyhivataltól az egyedi mentesítés megadását;
- kéri a vállalkozások összefonódásának engedélyezését;
- áremelés előzetes bejelentésével annak jóváhagyását.
Hivatalból indul az eljárás ugyanezen esetekben, ha a jogszabályok alapján
az eljárás kérelmezésének lett volna helye, de azt a fél vagy a felek
elmulasztották.
2. Hivatalból indul az eljárás a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálójának
észlelése vagy bejelentés alapján is. Bárki, aki a törvény szabályaiba
ütköző magatartást észlel és amennyiben jogát vagy jogos érdekét sérti,
a Versenyhivatalhoz bejelentéssel élhet. Önmagában a bejelentés azonban
nem jelenti a vizsgálat megindítását. A tényállás tisztázása érdekében
ugyanis a vizsgáló egy meghallgatást tart, és ezt követően dönt, hogy
a vizsgálatot megindítja-e vagy sem.
A Versenytanács határozatai
A verseny-felügyeleti eljárás érdemi
határozattal fejeződik be (ha az eljárás már korábban megszüntetésre került,
úgy természetesen külön érdemi határozat nem születik).
Az érdemi határozat többféle lehet:
1. Kérelemre indult eljárásokban
- kérelemnek helyt adó
- kérelmet elutasító határozat.
2. A hivatalból lefolytatott eljárások eredményeként a Versenytanács érdemi
határozatban megállapíthatja:
- a törvénysértést és elrendelheti a törvénysértő állapot megszüntetését;
- megtilthatja a további törvénysértést;
- elrendelheti a megtévesztésre alkalmas tájékoztatással kapcsolatban
helyreigazító nyilatkozat megtételét;
- a Gazdasági Versenyhivatal korábbi határozatát visszavonhatja.
A fentiekből kitűnően az eljárás megszüntetésére törvénysértés hiányában
érdemi határozat nélkül kerül sor.
Az érdemi határozattal egyidejűleg a Versenytanács bírságot szabhat ki.
A bírságot az eset összes körülményeire tekintettel kell kiszabni, mértékét
a jogsértés súlya, időtartama, az ügyfelek piaci helyzete, piaci magatartásuk
és a versenyszabadság veszélyeztetésének a foka határozza meg.
A Versenyhivatal határozatai elleni
jogorvoslatok
1. A versenyeljárásban hozott bármely
eljárási szabálytalansága ellen kifogással lehet élni:
a) A kifogással szemben az dönt, akivel szemben a kifogás felmerült.
b) A vizsgáló határozata ellen az eljáró Versenytanácshoz lehet fordulni
jogorvoslatért.
c) A Versenytanács határozata ellen jogorvoslatért a Fővárosi Bírósághoz
kell fordulni. A végzés ellen fellebbezésnek és felülvizsgálatnak helye
nincs.
2. Az ügy érdemében hozott határozat ellen jogorvoslatért a bírósághoz
kell fordulni. A bírósági felülvizsgálat formája a kereseti kérelem, melyre
a közigazgatási perekre vonatkozó szabályok az irányadók.
A bíróságok előtt érvényesítendő versenytársi
sérelem esetében milyen jogkövetkezményeket lehet kérni?
A Fővárosi Bírósághoz benyújtandó keresetében
a versenytárs az alábbiakat érvényesítheti:
- követelheti a jogsértés megtörténtének megállapítását,
- követelheti a jogsértés abbahagyását és a jogsértő eltiltását a további
jogsértéstől,
- követelheti, hogy a jogsértő – nyilatkozattal vagy más megfelelő módon
– adjon elégtételt, és szükség esetén a jogsértő részéről vagy költségén
az elégtételnek megfelelő nyilvánosságot biztosítsanak,
- követelheti a sérelmes helyzet megszüntetését, a jogsértést megelőző
állapot helyreállítását, továbbá a jogsértéssel előállított vagy forgalomba
hozott áruk jogsértő jellegétől való megfosztását, vagy – ha ez nem lehetséges
– megsemmisítését, továbbá az előállításra szolgáló különleges eszközök
megsemmisítését,
- kártérítést követelhet a polgári jog szabályai szerint, illetve
- az ügylet jellegének megfelelő üzleti kapcsolat lé.terhozásától való
indokolatlan elzárkózás esetén követelheti a szerződés létrehozását.
Mi a közérdekű kereset?
A fogyasztók széles körét érintő vagy
jelentős nagyságú hátrányt okozó törvénybe ütköző magatartás miatt a gazdasági
kamarák, a fogyasztók érdekvédelmét ellátó szervezetek, továbbá a Gazdasági
Versenyhivatal pert indíthat a fogyasztók polgárjogi igényeinek érvényesítése
iránt abban az esetben is, ha a sérelmet szenvedett fogyasztók személye
nem állapítható meg.
Jogszabálymutató
1996. évi LVII. Törvény: A tisztességtelen
piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról;
1997. évi LVIII. Törvény: A gazdasági reklám-tevékenységről
1997. évi CLV. Törvény A fogyasztóvédelemről
Csoportmentesítési kormányrendeletek:
- 50/1997: A biztosítási megállapodások egyes csoportjainak a versenykorlátozás
tilalma alól történő mentesítéséről
- 53/1997: A kizárólagos forgalmazási megállapodások egyes csoportjainak
a versenykorlátozás tilalma alól történő mentesítéséről
- 54/1997: A kizárólagos beszerzési megállapodások egyes csoportjainak
a versenykorlátozás tilalma alól történő mentesítéséről
- 246/1997: A franchise megállapodások egyes csoportjainak a versenykorlátozás
tilalma alól történő mentesítéséről
- 247/1997: A gépjármű-forgalmazási és szerviz-megállapodások egyes csoportjainak
a versenykorlátozás tilalma alól történő mentesítéséről
- 84/1999: A kutatási és fejlesztési megállapodások egyes csoportjainak
a versenykorlátozás tilalma alól történő mentesítéséről
- 85/1999: A szakosítási megállapodások egyes csoportjainak a versenykorlátozás
tilalma alól történő mentesítéséről
- 86/1999: A technológia-átadási megállapodások egyes csoportjainak a
versenykorlátozás tilalma alól történő mentesítéséről
A témára vonatkozó hasznos könyvek
és publikációk
Dr. Kaszainé dr. Mezey Katalin – Dr. Miskolczi
Bodnár Péter: Kézikönyv a versenyjogról
Dr. Boytha Györgyné: Versenyjogi ismeretek
Vörös Imre: Az európai versenyjogok kézikönyve
Versenyfelügyeleti Értesítő (jogesetek és publikációk)
|